Rekrutacja i selekcja pracowników

Założenia szkolenia:
•    Rozszerzenie zakresu wiedzy na temat rekrutacji i doboru pracowników;
•    Podniesienie poziomu umiejętności z zakresu projektowania i realizacji procesów rekrutacji i doboru pracowników;
•    Poznanie podstaw kształtowania i rozwoju kadr;
•    Rozwijanie umiejętności interpersonalnych, które są wykorzystywane w procesie rekrutacji i doboru pracowników.

 

Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia:
•    Poszerzenie wiedzy w zakresie metod oceny kandydatów do pracy i pracowników;
•    Poznanie metod skutecznej rekrutacji i selekcji pracowników;
•    Podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji z zakresu projektowania i wyboru nowoczesnych sposobów oceny stosowanych w procesach rekrutacyjnych;
•    Rozwinięcie kompetencji z zakresu realizacji procesu rekrutacji i dobierania właściwych metod oceniania użyteczności zawodowej;
•    Rozwinięcie świadomości w zakresie konieczności weryfikacji procesu rekrutacyjnego i ewentualnych zmian procedury w kontekście uzyskiwanych efektów.

Dla kogo?:
Odbiorcami są osoby, które realizują procesy i zadania związane z doradztwem personalnym bądź doradztwem zawodowym (w tym głównie osoby zajmujące się doborem zawodowym, szkoleniami, tworzeniem planów rozwoju pracowników itp.) oraz dla osób zarządzających pracą innych ludzi.

Cena szkolenia:

Cena szkolenia otwartego: 1150 zł netto

Program szkolenia:
1. Zagadnienia wprowadzające w problematykę doboru zawodowego:
•    ewolucja pracy i zmiany na rynku pracy (między innymi pojawienie się alternatywnych form aktywności zawodowej) a nowe podejście do zatrudnienia personelu;
•    koncepcja przystosowania zawodowego i poszczególne wymiary dopasowania do zawodu jako podłoże teoretyczne działań związanych z doborem zawodowym;
•    umiejętność rekrutacji personelu i jej znaczenie dla funkcjonowania firmy (na poziomie organizacyjnym, zespołowym i indywidualnym);
•    czynniki warunkujące efektywność procesu rekrutacji;
•    rekrutacja wewnętrzna a rekrutacja zewnętrzna personelu.
2. Analiza stanowiska pracy, tworzenie profilu idealnego kandydata:
•    tworzenie profilu idealnego kandydata do pracy, opis wymaganych umiejętności, zdolności;
•    omówienie przykładowych opisów stanowiska pracy;
•    rangowanie / wartościowanie kompetencji w zależności od stanowiska.
3. Sposoby pozyskiwania kandydatów:
•    standardowe sposoby pozyskiwania potencjalnych pracowników: ogłoszenia;
•    projektowanie ogłoszeń;
•    analiza strategicznych miejsc, w których warto zamieścić ofertę pracy;
•    pozostałe sposoby pozyskiwania kandydatów: head – hunting i networking i portale społecznościowe;
4. Współpraca z uczelniami i innymi podmiotami działającymi na rynku pracy.
5. Analiza dokumentów aplikacyjnych:
•    rodzaje dokumentów aplikacyjnych;
•    kluczowe informacje zawarte w w/w dokumentach;
•    pułapki w ocenie dokumentów aplikacyjnych;
•    stworzenie standardowego arkusza oceny dokumentów aplikacyjnych jako sposób na optymalizację procesu rekrutacji.
6. Komunikacja interpersonalna w procesie rekrutacji:
•    rodzaje komunikacji, mowa werbalna a niewerbalna, ich znaczenie itp.;
•    modele komunikacji, źródła deformacji informacji;
•    umiejętność budowania atmosfery sprzyjającej otwartej i szczerej wymianie informacji;
•    umiejętność aktywnego słuchania i usprawniania komunikacji jako kluczowa kompetencja osoby prowadzącej rozmowę kwalifikacyjną;
•    odpowiednie formułowanie pytań jako sposób na „dokładną diagnozę” kandydatów.
7. Pułapki psychologiczne w procesie rekrutacji:
•    podstawowe pułapki psychologiczne, definicja, etiologia, konsekwencje: między innymi: efekt pierwszego wrażenia, efekt halo, błąd tendencji centralnej itp.;
•    sposoby unikania pułapek.
8. Wywiad kwalifikacyjny:
•    struktura rozmowy kwalifikacyjnej;
•    rodzaje wywiadów kwalifikacyjnych (w zależności od ilości osób prowadzących rozmowę, rodzaju zadawanych pytań, stopnia strukturalizacji, itp.);
•    analiza poszczególnych etapów rozmowy rekrutacyjnej, znalezienie popełnianych błędów i mocnych stron;
•    symulacja rozmowy kwalifikacyjnej.
9. Testy i kwestionariusze stosowane w procesie oceny przydatności zawodowej:
•    wprowadzenie do problematyki psychometrii;
•    definicja i rodzaje testów;
•    kryteria dobroci psychometrycznej (obiektywność, standaryzacja, rzetelność, trafność, normalizacja);
•    źródła błędu w pomiarze testowym;
•    test jako narzędzie dostarczające dodatkowej puli informacji o kandydacie.
10. Ośrodki oceny (Assessment Centre):
•    skuteczność metody Assessment centre, wady i zalety;
•    ustalanie obszarów podlegających ocenie;
•    Assessment centre jako proces (zwrócenie szczególnej roli na etap projektowania badania, doboru technik i asesorów);
•    metody wykorzystywane w trakcie ASssessment centre (zadania grupowe, zadania indywidualne, inne).
11. Inne techniki stosowane do szacowania przydatności zawodowej kandydatów do pracy:
•    próbki pracy;
•    realistyczne prezentacje pracy;
•    samoocena;
•    referencje;
•    grafologia.
12. Wybór kandydatów, integracja zdobytych informacji:
•    koncepcja szacowania użyteczności wielowymiarowej;
•    rola intuicji w procesie oceny kandydatów;
•    obiektywizacja i racjonalizacja procesu wyboru.
13. Ocena trafności i efektywności zastosowanych metod rekrutacyjnych:
•    ocena efektywności pracowników i ich zadowolenia po okresie adaptacyjnym;
•    analizy statystyczne stosowane w badaniu trafności procedury selekcyjnej.
14. Modyfikacja procedury selekcyjnej w odpowiedzi na trudności w znalezieniu odpowiednich kandydatów:
•    możliwe trudności i przeciwności;
•    dostępne możliwości radzenia sobie z pojawiającymi się przeciwnościami.

Metodologia:
Szkolenie prowadzone jest w oparciu o Cykl Kolba. Każde z poruszanych tematów w trakcie szkolenia zagadnień zawiera trzy elementy: 
Edukacyjny – zapoznanie uczestników z podstawami wiedzy z danego zakresu,
Warsztatowy – uczestnicy ćwicząc rozwijają swoje umiejętności i kompetencje,
Praktyczny – uczestnicy wspólnie omawiają sposoby zastosowania omawianych zagadnień w pracy zawodowej.
Stosowane metody:
•    mini wykład
•    dyskusje grupowe
•    zadania grupowe
•    praca w parach
•    studium przypadku
•    prezentacje
•    odgrywanie ról
•    symulacje
•    informacje zwrotne
•    ćwiczenia coachingowe

Informacje o szkoleniu:
Zapraszamy do udziału w tym szkoleniu.
Każde szkolenie trwa 2 dni. W przypadku tego szkolenia jest możliwość przeprowadzenia w ciągu 1 dnia.
Uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe, CD szkoleniowe, oraz certyfikaty.
Zapewniamy poszkoleniowe wsparcie i konsultacje trenerskie i coachingowe dla każdego uczestnika szkolenia.

Termin miejsce szkolenia: